FAQ
To betalinger eller reservasjon ved fylling av drivstoff
VED BRUK AV BANKKORT
Hvorfor kan jeg se to betalinger etter å ha fylt drivstoff?
I de aller fleste tilfellene skyldes dette en reservasjon gjort av banken din som ikke er fjernet enda. Treghet hos banken, i forbindelse med helg eller feil i bankens systemer, gjør at reservasjonen kan henge igjen. Feil rettes opp av banken fortløpende, men det kan ta litt tid.
Instruks fra BITS til de norske bankene er at reservasjonen skal fjernes dersom du tar kontakt med banken.
Banken din reserverer et beløp før fylling.
Etter at du har tastet PIN-kode på pumpen vil banken din reservere et beløp. Når du henger på plass fyllepistolen får banken din beskjed fra oss om å erstatte reservasjonen med beløpet du har fylt for.
Krav fra de norske bankene gjør at alle bensinstasjoner i Norge må be om reservasjon før fylling. Ta kontakt med din bank dersom reservasjonen ikke er blitt fjernet innen få minutter etter fylling.
Uttalelsene fra bankene:
- BITS: Reservasjon av beløp på konto ved fylling av drivstoff (bits.no)
Banken krever at et beløp reserveres på bankkortets konto før fyllingen kan starte. En reservasjon er ikke en belastning, men en praksis for å holde av et beløp for en periode. Siden beløpet til den forstående fyllingen er ukjent reserveres det 1500 kr. Dersom 1500 kr ikke er tilgengelig på kontoen vil disponibelt beløp reserveres, for eksempel 378,20. Pumpen vil stoppe på reservasjonsbeløpet.
Slik skjer det:
- PIN-kode er tastet på pumpen, en forespørsel om reservasjon pålydende 1500 kr går til banken din.
- Banken svarer med at det kan fylles for 1500 kr eller et mindre beløp.
- Du starter fyllingen av drivstoff.
- Fyllingen er avsluttet og pumpepistolen henges på plass. I samme øyeblikk melder vi banken din om å fjerne reservasjonen og trekke beløpet det er fylt for.
- Banken din fjerner reservasjonen og trekker riktig beløp.
Det skal maks ta noen få minutter før du ser på kontoen din at reservasjonen er fjernet. Men så ser vi dessverre at treghet hos bankene, i forbindelse med helg eller feil i bankenes systemer gjør at reservasjonen henger igjen. Feilen rettes opp av banken fortløpende, men kan ta litt tid.
Kontakt din bank for spørsmål om bistand til reservasjoner som ikke er erstattet etter en fylling.
Kvitteringer
Papirkvittering
Ved kjøp av bensin og diesel.
Rett etter fylling – trykk på knappen SKRIV på skjermen til pumpen når oppsummeringen fra fyllingen vises.
Når pumpen står som ledig – trykk på KVITTERING på skjermen, den seneste kvitteringen skrives ut.
Kopi av kvittering
Bensin, diesel og avgiftsfri diesel.
Vi kan søke i våre kjøpslogger og sende deg en kopi av kvitteringen på epost, men da trenger vi noe informasjon fra deg.
Bruk kontaktskjema og send oss opplysninger om:
- Hvilken Haltbakk Express lokalisasjon du fylte ved
- Dato for fylling
- Nøyaktig beløp eller antall liter av produktet